Dieta bez glutenu i laktozy

Czy dieta bez glutenu i laktozy jest dla mnie?

W ostatnim czasie dużą popularnością cieszą się diety eliminacyjne, szczególnie dieta bez glutenu i laktozy. Czy rzeczywiście tego typu diety są zdrowe? Do kogo są szczególnie adresowane? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w poniższym artykule.

Diety eliminacyjne – dla kogo?

Diety bez glutenu i laktozy to najczęściej stosowane diety eliminacyjne. Wykluczenie glutenu z jadłospisu jest niezbędne w przypadku osób cierpiących na celiakię. Z kolei produktów bogatych w laktozę powinny pozbyć się ze swojego menu osoby zmagające się z nietolerancją laktozy. 

W tym miejscu warto wspomnieć, że dieta bezglutenowa jest „reklamowana” jako remedium na wiele chorób. Uważa się, że dieta pozbawiona glutenu sprzyja odchudzaniu. Jednakże nie jest to prawdą. Gluten nie jest składnikiem kalorycznym, który mógłby utrudniać zrzucanie zbędnych kilogramów. Jednakże gluten jako składnik niektórych zbóż znajduje się w wielu produktach przetworzonych. I to właśnie eliminacja z diety żywności o wysokim stopniu przetworzenia może sprzyjać odchudzaniu. Ale należy podkreślić raz jeszcze – eliminacja glutenu samego w sobie nie ma żadnego znaczenia dla skutecznego obniżania masy ciała.

Pewne korzyści wynikające ze stosowania diety bezglutenowej mogą osiągnąć osoby cierpiące na schizofrenię i autyzm. Aktualny stan wiedzy pokazuje, że usunięcie glutenu z diety może w pewnym stopniu łagodzić przebieg i zmniejszać nasilenie wspomnianych chorób u niektórych osób. Jednakże w wielu przypadkach taka dieta może okazać się zupełnie nieskuteczna. Jeżeli po ok. 2-3 miesiącach od stosowania diety bezglutenowej nie nastąpi poprawa zdrowia, to wówczas dalsze trzymanie się jej nie ma uzasadnienia.

Dieta bez glutenu – co jeść?

Gluten znajduje się naturalnie w zbożach, takich jak: pszenica, jęczmień, żyto i owies. Stąd wszystkie produkty spożywcze zawierające w składzie te zboża będą posiadały również gluten. Dotyczy to m.in. mąki, kasz, makaronów, płatków, produktów mącznych (np. pierogów, naleśników), pieczywa, wyrobów cukierniczych (np. ciastek, herbatników, pierników). Niestety niektóre produkty niezawierające tych zbóż, również mogą być źródłem glutenu. Wynika to z tego, że gluten jest dodawany do różnych produktów ze względu na jego właściwości technologiczne (nadaje odpowiednią strukturę i konsystencję). Dlatego najbardziej odpowiednimi produktami dla osób z celiakią, są produkty opatrzone symbolem przekreślonego kłosa. Wówczas możemy być pewni, że nie zawierają one nawet śladowych ilości glutenu. Osoby będące na diecie bezglutenowej mogą z kolei sięgać po produkty na bazie kukurydzy, ryżu, prosa, komosy ryżowej, gryki i amarantusa.

Dieta bez laktozy – jak wygląda?

Dieta bez laktozy polega na eliminacji produktów, które w swoim składzie zawierają ten dwucukier. Źródłem laktozy są produkty mleczne, takie jak: mleko, serki wiejskie, jogurty pasteryzowane, lody. Laktoza znajduje się też w fermentowanych produktach mlecznych (np. w kefirze, maślance), choć są one stosunkowo dobrze tolerowane przez osoby zmagające się z nietolerancją laktozy. Spośród produktów mlecznych, niewielkie ilości laktozy zawierają sery żółte i dojrzewające (można je spożywać w ograniczonych ilościach). Warto też podkreślić, że laktoza znajduje się w serwatce. A więc wszystkie produkty (nawet te niemleczne), które będą posiadały w składzie serwatkę, będą jednocześnie źródłem laktozy. Stąd należy dokładnie czytać etykiety produktów spożywczych.

Jeśli masz stwierdzoną nietolerancję pokarmową i nie wiesz jak wprowadzić zmiany w swoim stylu żywienia – sprawdź catering bez glutenu i laktozy. Przekonasz się, że dieta eliminacyjna może być nie tylko zdrowa, ale także pyszna.

Poznaj naszą ofertę