Dieta w święta – jak ją zachować?

Święta Bożego Narodzenia to czas rodzinnych spotkań, prezentów, ale także – jedzenia. Tradycyjna wigilia powinna składać się z dwunastu dań, nie licząc ciast i słodyczy. Dieta w święta oraz jej zachowanie może okazać się problematyczne. Zobacz jak temu zaradzić!

Restrykcyjna dieta w okresie w okresie świątecznym… czy to dobry pomysł?

Okres świąteczny nie sprzyja deficytowi kalorycznemu. Zamiast utraty wagi, warto postawić sobie cel w postaci zachowania rygoru treningów lub „wyjścia na zero” w swojej diecie. Są to o wiele łatwiejsze przyrzeczenia niż odmawianie sobie większości dań przy wigilijnym stole.

Może okazać się, że aby zachować odpowiedni bilans kaloryczny, wystarczą ćwiczenia oraz odpuszczenie sobie kilku co bardziej tuczących dań. Przykładowo, barszcz z uszkami to lepsza opcja niż tradycyjna sałatka warzywna, której głównym składnikiem jest – wbrew nazwie – majonez. Dobrze też przyjąć zasadę „niedojadania” pozostałości po świętach, tych wszystkich ciast i gotowych dań. Święta maja trwać trzy dni, tyle hucznej biesiady wystarczy. Po tym okresie warto wrócić do swoich zdrowych nawyków żywieniowych. Pomocny może okazać się catering dietetyczny. Specjaliści zadbają o zbilansowane posiłki, sprawdź menu i zamów już dziś!

Dieta przed wigilijnym stołem

Nie siadaj do kolacji wigilijnej z pustym żołądkiem. Zadbaj o to, żeby zjeść w ciągu dnia lekkie posiłki, a nie dopiero dużą kolację. Nie ćwicz i nie przemęczaj się bezpośrednio przed jedzeniem. Kiedy jesteś zmęczony, wysokokaloryczne jedzenie zaczyna wyglądać bardziej atrakcyjnie niż normalnie, ponieważ organizm właśnie spalił sporą porcję energii. 

Mózg człowieka często myli pragnienie z głodem. Przed kolacją wigilijną upewnij się, że wypiłeś co najmniej dwa litry wody w ciągu dnia. Jeśli nie chcesz rezygnować ze świątecznych drinków, zacznij wieczór od szklanki wody i wypij dodatkową szklankę między każdym napojem alkoholowym.

Nie rezygnuj całkowicie z treningów i diety

Regularne ćwiczenia pomagają utrzymać zdrowy metabolizm i jest to dobry sposób na to, aby uniknąć pokusy obżarstwa przy stole. Trenuj regularnie, zawsze po ćwiczeniach jedząc lekkostrawny, zdrowy posiłek. Odpuść świąteczne śniadania, zamiast tego spożywaj co najmniej dwa regularne posiłki i pozwalając sobie na świętowanie dopiero w czasie kolacji.

.

Regularnie sprawdzaj swoją wagę

Przykładanie uwagi do liczb pojawiających się codziennie na wadze wpływa na nasze podejście do jedzenia. W jednym z badań uczestnicy zostali losowo podzieleni na dwie grupy. Jedna grupa ważyła się co najmniej dwa razy w tygodniu i otrzymywała wskazówki, jak kontrolować swoją dietę. Dodatkowo, ta grupa otrzymywała również listę ekwiwalentów kalorii (w postaci aktywności fizycznej potrzebnej do ich spalenia) popularnych świątecznych potraw, aby lepiej zrozumieć zagadnienie. W międzyczasie grupa kontrolna otrzymała ulotkę dotyczącą zdrowego trybu życia bez porad żywieniowych. Okazało się, że samo ważenie się i studiowanie tematu przekładało się na bardziej umiarkowane podejście do świątecznych posiłków.

Literatura:

  1. Ridley C. Just how nutritious is your Christmas dinner? Community Nurse. 1998 Dec;4(11):11-2. PMID: 10326387.
Poznaj naszą ofertę