Matcha – dlaczego warto ją pić?

Matcha należy do rodziny zielonych herbat. W przeciwieństwie do tradycyjnych form parzenia, które wymagają namaczania liści w wodzie, ma formę proszku zrobionego ze zmielonych liści. Picie jej uważa się nie tylko za zdrowe, ale wręcz niosące za sobą więcej korzyści niż picie zwykłej zielonej herbaty. Przeczytaj ten wpis, aby dowiedzieć się dlaczego.

Matcha – zalety jej picia

Zielona herbata zawiera rodzaj przeciwutleniaczy zwany katechinami, a także grupę zwaną polifenolami. Matcha oferuje ogromną dawkę tych silnych przeciwutleniaczy, które mogą pomóc zmniejszyć stres oksydacyjny komórek i zapobiec przewlekłym chorobom. Znajdziemy w niej również wiele witamin, w tym A, B, C, E i K.

Jest też dobrą alternatywą kawy. Ma w sobie około trzy razy więcej kofeiny niż inne rodzaje parzonych herbat. Czarna herbata zawiera 47 mg kofeiny na filiżankę, zielona herbata 28 mg, a matcha aż 70 mg kofeiny. To nieco mniejsza korzyść energetyczna niż kawa, która zawiera średnio około 96 mg kofeiny na filiżankę.

Badania z 2016 r. sugerują, że regularne spożywanie zielonej herbaty może skutkować znacznym zmniejszeniem złego cholesterolu. LDL to rodzaj cholesterolu, który prowadzi do gromadzenia się kwasów tłuszczowych w tętnicach. Zdaniem ekspertów zwiększa ryzyko zawału serca i udaru mózgu.

Matcha w proszku ma mocny, ziemisty smak, dlatego najczęściej ubija się ją i podaje z mlekiem lub wegańską alternatywą, jak mleko migdałowe lub owsiane. Ze względu na dodatkowe kalorie zawarte w mleku napój może się wydawać tak sycący jak przeciętne latte na bazie espresso.

Jak przygotować matchę?

Według japońskich specjalistów, wysokiej jakości proszek matcha jest uprawiany w cieniu, a nie pod słońcem, aby zmusić liście do nadmiernej produkcji chlorofilu. Zawartość chlorofilu OTT jest tym, co nadaje proszkowi matcha bogaty zielony kolor – a ten kolor przejmie prawie wszystko, z czym jest zmieszany. Tak więc do pieczenia, gotowania, a nawet koktajli, dodaj trochę proszku, aby uzyskać naturalnie zieloną barwę.

Aby zaparzyć matchę, podgrzej 60 ml wody do 90 stopni Celsjusza. Wsyp 1/2 do 1 łyżeczki matchy do filiżanki i dodaj odrobinę gorącej (nie wrzącej) wody. Dokładnie wymieszaj łyżką, aby usunąć grudki. Jeśli masz bambusową trzepaczkę, wymieszaj nią matchę, aż się spieni. Teraz, gdy masz już skoncentrowaną matchę, możesz dopełnić szklankę do końca wodą lub mlekiem.

Jeśli chcesz pić matchę na mieście pamiętaj, że niektóre kawiarnie i restauracje mogą używać mieszanki zawierającej cukier i/lub mleko w proszku, aby zrównoważyć ziemisty smak, co czyni napój mniej zdrowym niż zwykła matcha w proszku. Mleka wegańskie również mogą być dosładzane, więc po prostu bądź świadomy, ile spożywasz cukru, ponieważ jego nadmiar może zniwelować zalety spożywania zielonej herbaty.

Literatura:

  1. Kochman, Joanna et al. “Health Benefits and Chemical Composition of Matcha Green Tea: A Review.” Molecules (Basel, Switzerland) vol. 26,1 85. 27 Dec. 2020, doi:10.3390/molecules26010085

Poznaj naszą ofertę