Utrata wagi – sprawdź, co ją hamuje

Może się wydawać, że utrata wagi opiera się na prostym mechanizmie redukcji kalorii. Jednak czynniki na to wpływające są bardziej złożone. Na niektóre możemy mieć wpływ, inne jednak pozostają niestety poza naszą kontrolą. 

 

Utrata wagi – czy geny mają wpływ?

Do tej pory naukowcy zidentyfikowali ponad 400 genów, które mają wpływ na naszą wagę. Te geny kodują takie cechy jak apetyt, metabolizm, łaknienie, rozkład tkanki tłuszczowej, a nawet emocjonalny związek z jedzeniem.

Aktualne badania sugerują, że istnieje ogromna zmienność tego, jak bardzo nasze geny wpływają na przyrost lub utratę wagi. U niektórych osób geny odpowiadają za zaledwie 25% predyspozycji do nadwagi lub otyłości, podczas gdy u innych wpływ może wynosić aż 70-80%.

 

Dieta powodująca niedobory

Różne pokarmy i makroskładniki mogą różnie wpływać na mózg, hormony, poziom apetytu i homeostazę organizmu. Pożywienie przechodzi przez różne szlaki metaboliczne. Wpływają one na to, jaka część energii jest zużywana, a jaka jest rozpraszana w postaci ciepła. Dlatego tak ważne jest, aby upewnić się, że nawet jeśli stosujesz dietę niskokaloryczną, jest ona tak korzystna pod względem odżywczym, jak to tylko możliwe. Żeby mieć pewność, że dostarczasz organizmowi tego co najlepsze wypróbuj catering dietetyczny. Sprawdź menu i zacznij od dnia próbnego już od 45,99 zł.

 

Brak aktywności fizycznej

Zakres, w jakim jesteśmy aktywni w ciągu dnia – i rodzaje aktywności, które wykonujemy – mają bezpośredni wpływ na ilość kalorii spalanych przez nasz organizm. Zwiększenie aktywności fizycznej jest ważnym elementem skutecznej utraty wagi. Jednak aktywność jest również niezmiernie ważna dla utrzymania zdrowej wagi, kiedy już ją się osiągnie.

Bycie aktywnym fizycznie to nie tylko kontrola wagi. Wykazano, że zaledwie 150 minut ćwiczeń aerobowych o umiarkowanej intensywności tygodniowo pozwala zmniejszyć ryzyko wystąpienia chorób wpływających na metabolizm, takich jak cukrzyca typu 2. 

 

Styl życia i czynniki społeczno-ekonomiczne

Na utratę wagi mogą mieć wpływ czynniki społeczno-ekonomiczne. Na przykład, czy w pobliżu miejsca zamieszkania masz dostęp do dobrej jakości świeżych warzyw? Czy mieszkasz w pobliżu lokalnych terenów zielonych lub obiektów sportowych? 

Duży wpływ na może mieć nie tylko sama fizyczna odległość od sklepów czy siłowni, ale także warunki pracy. Czy musisz w pracy kupować gotowe jedzenie z automatu, czy możesz przynieść jedzenie z domu? W jakich godzinach pracujesz? 

To wszystko wpływa na ogólny stan zdrowia, nawyki żywieniowe i samopoczucie, a tym samym na wagę.

Utrata wagi a przyzwyczajenia z dzieciństwa

Jeśli pochodzisz z rodziny, która spożywa dużo produktów bogatych w cukier, musisz zmienić ten nawyk, aby stracić na wadze. Ponadto kultura wpływa na obraz ciała i postrzeganie go  od najmłodszych lat. Na przykład w niektórych kulturach nadwaga jest postrzegana jako oznaka bogactwa, zdrowia, siły i płodności, podczas gdy inne cenią sobie szczupłą sylwetkę. To wszystko wpływa na podejście do jedzenia, ale także na motywację do utraty wagi.

 

Literatura:

  1. Varela-Moreiras G. Controlling obesity: what should be changed? Int J Vitam Nutr Res. 2006 Jul;76(4):262-8. doi: 10.1024/0300-9831.76.4.262. PMID: 17243093.

 

Poznaj naszą ofertę