Suplementacja witaminy D w okresie jesienno zimowym


Suplementacja witaminy D w okresie jesienno zimowym

Witamina D

W okresie jesienno-zimowym szczególną uwagę zwrócić powinniśmy na witaminę D. Jest ona syntetyzowana przez nasz organizm pod wpływem promieni słonecznych. Efektywność skórnej syntezy witaminy D jest zależna od wielu czynników, takich jak: szerokość geograficzna, pora roku, pora dnia, grubość pokrywy chmur, stopień zanieczyszczenia powietrza, czas ekspozycji na promieniowanie słoneczne, powierzchnia ciała poddana działaniu promieni słonecznych, stosowane kremy z filtrami UV‑B, odzież, wiek, pigmentacja skóry.

W związku z położeniem geograficznym Polski, efektywna synteza skórna witaminy D zachodzi właściwie wyłącznie od końca kwietnia do początku września, w słoneczne dni, pomiędzy godziną 10.00 a 15.00. Należy wtedy przebywać na słońcu przez minimum 15 minut dziennie i mieć odsłonięte przynajmniej 18 procent powierzchni ciała (twarz, przedramiona i częściowo nogi) oraz nie należy stosować filtrów przeciwsłonecznych. Jednak gdy słońca jest już mało często występują niedobory witaminy D.

Czemu witamina D jest tak ważna?

Po pierwsze – bierze udział w regulacji gospodarki wapniowo-fosforanowej, co oznacza, że pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu kostnego oraz zębów.

Po drugie – może zapobiegać rozwojowi nowotworów.

Po trzecie -pomaga w profilaktyce chorób serca, nadciśnienia oraz cukrzycy.

Po czwarte – wzmacnia nasz układ immunologiczny, dzięki czemu nie chorujemy tak często.

Po piąte – pomaga w utracie masy ciała.

W zapobieganiu niedoborów witaminy D zalecana jest codzienna suplementacja od października do kwietnia.