Święta i dieta – jak podejść do tego z głową?

Święta Bożego Narodzenia. Dobry powód do przejadania się – a przynajmniej tak wielu z nas podchodzi do naszej corocznej uczty. Taka postawa nie tylko prowadzi do fizycznego dyskomfortu, gdy w końcu wstaniemy od stołu, ale może również generować niepokój i poczucie winy. „Ile przytyłam? Będę teraz musiała przejść na ścisłą dietę lub wykonywać dużo wyczerpujących ćwiczeń?”

Czy nie byłoby wspaniale, w pełni cieszyć się świąteczną kolacją, delektując się każdym kęsem, zamiast próbować zjeść jak najwięcej? Nie chciałabyś móc spojrzeć wstecz na posiłek i przypomnieć sobie smak i zapach każdego dania? Czy nie byłoby wspaniale skończyć i poczuć się usatysfakcjonowanym, ale nie przepełnionym?

Jak podejść do Świąt z głową? 

Kluczem jest równowaga. Nadal możesz cieszyć się ulubionymi świątecznymi smakołykami z umiarem, zachowując ogólnie zdrową dietę i nawyki.

Podzielę się z Tobą kilkoma wskazówkami, abyś dokonywała dobrych wyborów: 

Unikaj pomijania posiłków

W dniu  świątecznej uczty może kusić chęć „zaoszczędzenia kalorii” na dużą obiadokolacje, aby móc zjeść wszystko, na co masz ochotę. Prawda jest taka, że to tak naprawdę nie działa w ten sposób. Jeśli pomijasz posiłki przez cały dzień i objadasz się później, spowoduje to ekstremalną nieregularność poziomu cukru we krwi. Podczas „postu” poziom cukru we krwi może spaść zbyt nisko; wtedy, gdy zjesz swoją wielką świąteczną ucztę, spowoduje to nagły skok cukru we krwi. Może to powodować bóle głowy i zmęczenie oraz złe samopoczucie z powodu niezdolności organizmu do radzenia sobie z nagłym napływem glukozy.

Zjedz śniadanie i lunch. W ten sposób poziom cukru we krwi pozostanie ustabilizowany przez cały dzień, a podczas świątecznej uroczystości zjesz zdrową porcję, ponieważ nie będziesz głodna przez cały dzień.

Jedz świadomie

Jedzenie to jedna z najlepszych części sezonu świątecznego, więc poświęć trochę czasu, aby się nim nacieszyć. Uważne jedzenie to praktyka, która koncentruje się na Twojej świadomości i doświadczeniu jedzenia, które jesz. Celem tego jest przełamanie nawyku emocjonalnego jedzenia i dostrojenie umysłu do ciała. Ta praktyka pozwala ci być obecną podczas jedzenia i zrozumieć, jak jedzenie wpływa na Twoje ciało.

Spróbuj cieszyć się specjalnymi świątecznymi posiłkami, pamiętając o jedzeniu. Wyeliminuj rozpraszacze, takie jak telewizja, i zwracaj uwagę na każdy kęs — jak smakuje, jak pachnie. Pozwoli Ci to szybciej zauważyć, kiedy jesteś pełna, co pomoże ci uniknąć przejadania się, a także pomoże Ci w pełni wykorzystać te posiłki, które pojawiają się tylko raz w roku.

Gotuj z zdrowymi zamiennikami składników

Możesz nie być w stanie obejść się przy gotowaniu lub jedzeniu niektórych z bardziej niezdrowych świątecznych potraw, ale są kroki, które możesz podjąć, aby uczynić te potrawy nieco bardziej pożywnymi (i pysznymi).

Na przykład spróbuj użyć zwykłego jogurtu greckiego zamiast kwaśnej śmietany, a zamiast zwykłego cukru dodaj ksylitol. 

Nie ulegaj presji i nie jedz na siłę

Nie ulegaj presji i nie jedz na siłę. “Spróbuj jeszcze ciasta, sałatki…”. Odmów, ale w zamian za to zrób gospodarzom przyjemność mówiąc, np. “dziękuję, ale robię miejsce na drugi kawałek tej przepysznej ryby”. Nawet jeśli w efekcie nie sięgniesz już po rybę, to gospodarzom na pewno będzie miło i przestaną Cię namawiać. 

Mam nadzieję, że wskazówki będą dla Ciebie pomocne i z większą przyjemnością usiądziesz przy świątecznym stole. W trakcie takich spotkań, nie chodzi tylko o jedzenie, ciesz się po prostu tym wyjątkowym okresem. 

 

A tak przy okazji…

Z okazji Świąt Bożego Narodzenia życzę Ci zdrowia, spokoju i chwil pełnych rodzinnego ciepła.

Klaudia Kubrak – dietetyk kliniczny w cateringu Fit Kalorie

 

Poznaj naszą ofertę