Zdrowe i piękne paznokcie – jakich witamin trzeba dostarczać?

Dieta jest głównym czynnikiem wpływającym na stan włosów, skóry i paznokci. Dlatego ważne jest dostarczanie odpowiedniej dawki niezbędnych witamin i minerałów potrzebnych do wytworzenia zdrowej płytki paznokci.  

Jakie witaminy są niezbędne dla paznokci?

Chociaż utrzymanie zdrowej, zróżnicowanej diety to najlepszy sposób na zdrowe paznokcie, najważniejsze są witaminy A, E, D i żelazo. Jednakże, samo dostarczenie ich w postaci suplementów może nie wystarczyć.

Jednym z błędów w diecie jest próba spożywania zbyt dużej ilości jednej witaminy lub przyjmowanie zbędnych suplementów. Witaminy A, E i D są rozpuszczalne w tłuszczach, trudniej je więc wydalić z organizmu niż te rozpuszczalne w wodzie. W nadmiarze mogą być szkodliwe.

Co więcej, kiedy przyjmuje się nadmiar jednej substancji, czasami może to spowodować problemy z przyswajaniem innym. Przykładami są tu cynk i miedź. Badania pokazują, że osoby, którzy spożywają nadmierną ilość cynku, często doświadczają niedoboru miedzi, minerału ważnego dla zdrowia kości.

Czy konieczne jest spożywanie suplementów, aby mieć zdrowe paznokcie?

Osoba, która spożywa zbilansowaną dietę składającą się z warzyw, owoców, zbóż, chudego białka i zdrowych tłuszczów, nie potrzebuje dodatkowych suplementów. Co więcej, eksperci radzą, że jeśli ktoś już chce przyjmować suplementy, najlepszym wyborem jest multiwitamina, która dostarcza odpowiednią dawkę wszystkich niezbędnych witamin i minerałów. Oczywiście, zalecenia te skierowane są do osób zdrowych, bez wykrytych niedoborów czy specyficznych potrzeb. 

Nieodpowiednio zbilansowana dieta może z kolei negatywnie wpłynąć na stan paznokci. Osoby stosujące diety niskokaloryczne lub niskowęglowodanowe czasami doświadczają osłabienia kondycji włosów i paznokci. Wynika to z tego, że energia czy witaminy są w pierwszej kolejności dostarczane do najważniejszych narządów organizmu. Zamiast tego kalorie dostarczają energii do ważnych narządów i tkanek w ciele. Zmniejszenie podaży białka poniżej potrzeb może prowadzić więc w pierwszej kolejności do osłabienia paznokci czy przerzedzenia włosów. 

Jakie produkty warto włączyć do diety, jeśli chcemy zadbać o zdrowie paznokci? Przede wszystkim są to zdrowe źródła białka (strączki, chude mięso), kwasów tłuszczowych (tłuste ryby morskie, jak łosoś czy orzechy), a także oliwa z oliwek.

Literatura

  1. Reinecke JK, Hinshaw MA. Nail health in women. Int J Womens Dermatol. 2020;6(2):73-79. Published 2020 Feb 5. doi:10.1016/j.ijwd.2020.01.006
  2. Draelos Z.D. Cosmetic treatment of nails. Clin Dermatol. 2013;31(5):573–577
Poznaj naszą ofertę