5 zdrowych nawyków, które warto wprowadzić w życie

Zdrowe nawyki żywieniowe to jeden z najważniejszych czynników warunkujących długie życie bez chorób przewlekłych. Specjaliści twierdzą, że dieta może odpowiadać nawet w 50% za nasz stan zdrowia, dlatego warto o nią zadbać. Jakie 5 zdrowych nawyków szczególnie warto wcielić w swoją codzienność?

Pij wodę, a będziesz… zdrowy!

Odpowiednie nawodnienie organizmu to kluczowy element zachowania homeostazy organizmu – czyli optymalnego samopoczucia i regulacji procesów zachodzących w ustroju. Dzienne zapotrzebowanie człowieka na płyny to 30-35 ml na kilogram masy ciała, czyli około 1,5-2,5 litrów na dzień. Nie przepadasz za czystą wodą? Dodaj do niej plastry owoców, odrobinę miodu albo traktować napary ziół czy suszonych owoców jako jedne ze źródeł płynów w diecie.

Chrup warzywa i wcinaj owoce

Podstawą zdrowej diety zawsze powinny być świeże produkty – owoce i warzywa. Najlepiej wybierać te sezonowe, od lokalnego rolnika i jak najrzadziej poddawać je obróbce termicznej. Wtedy wykorzystasz z nich najwięcej tego, co najlepsze. Zwiększenie liczby porcji owoców i warzyw to jeden z pierwszych ruchów, jeśli chcesz wprowadzić zdrowe nawyki żywieniowe. Odchudzanie z tymi produktami także będzie ułatwione, bowiem zawierają dużo błonnika i mało kalorii.

Codziennie się ruszaj – w zdrowym ciele zdrowy duch!

Nawet, jeśli miałby to być spacer! 30 minut ruchu dziennie jest nieodzowne dla zachowania zdrowia układu kostnego czy oddechowego. Ruch poprawia także perystaltykę jelit, zmniejsza ryzyko zachorowania między innymi na depresję czy cukrzycę. Co więcej, zalecenia mówią o 30 minutach ruchu dziennie, ale nawet nie wymaga się, by było to nieprzerwanie 30 minut – więc możesz rozłożyć to na przykład na dwa krótsze spacery po 15 minut. To naprawdę niewiele w skali dnia, a zdrowotnie w dłuższej perspektywie wraz ze zdrowymi nawykami żywieniowymi sprawi, że będziesz żyć długo, zdrowo i szczęśliwie!

Jedz tłuste ryby – tego tłuszczu się nie bój!

Zdrowe produkty, które powinny znaleźć się w Twojej diecie? Tłuste ryby takie, jak łosoś, makrela, śledź, węgorz czy sardele. Niestety badania wskazują, że Polacy spożywają znacząco za mało ryb, a tych tłustych jeszcze mniej. Warto sięgać po nie zdecydowanie częściej. Są źródłem witaminy D oraz kwasów tłuszczowych wielonienasyconych, czyli ważnych dla zdrowia składników, których ludzki organizm nie potrafi samodzielnie sobie produkować. Warto zjadać dwie porcje takich ryb w ciągu tygodnia – licząc, że porcja to około 100 gramów.

Wybieraj jak najmniej przetworzone produkty

Dieta w jak największej mierze opierająca się o nieprzetworzone produkty żywnościowe – to właściwa dieta. Nie musisz więc wybierać specjalnych diet takich, jak ketogeniczna czy wysokobiałkowa, by zmienić swoje menu na zdrowsze. Już dzieci w szkole uczą się, że wystarczy jak najczęściej sięgać po produkty z pełnego ziarna, świeże owoce i warzywa, świeżo wyciskane soki czy nieprzetworzone mięso. Zadbaj o to i Ty! Jeśli nie masz czasu na przygotowywanie zdrowych, zblinasowanych posiłków – sprawdź naszą ofertę.

Poznaj naszą ofertę