-15% na dietę Fit Mama z kodem FITMAMA💖
00
dni
:
14
godz.
:
09
min.
:
19
sek.
WEGETARIANIZM | 05 stycznia 2023

6 rzeczy, których możesz się spodziewać po rezygnacji z mięsa

W ostatnich latach wzrosło rekordowo zainteresowanie żywnością roślinną. Utrata masy ciała, chęć zwiększenia poziomu energii, zmniejszenie ryzyka chorób serca… To tylko niektóre z czynników motywujących do rezygnacji z mięsa.

Image

Co tak naprawdę dzieje się, gdy przestaniesz jeść mięso? Przeczytaj poniższy artykuł, aby dowiedzieć się o niesamowitych korzyściach płynących z niejedzenia mięsa i czego możesz się spodziewać po przejściu na dietę roślinną.

Zmniejszysz stan zapalny w organizmie

Nadkonsumpcja produktów odzwierzęcych, zwłaszcza tych wysoko przetworzonych może prowadzić do podwyższonego stanu zapalnego w organizmie. Przewlekły stan zapalny jest powiązany z rozwojem miażdżycy, zawałów serca, udarów, cukrzycy i chorób autoimmunologicznych.

W przeciwieństwie do tego diety roślinne są naturalnie przeciwzapalne, ponieważ są bogate w błonnik, przeciwutleniacze i inne fitoskładniki oraz znacznie mniej wyzwalaczy zapalnych, takich jak tłuszcze nasycone i endotoksyny. Badania wykazały, że ludzie, którzy nie stosują diety mięsnej, mogą radykalnie obniżyć poziom białka C-reaktywnego (CRP), wskaźnika stanu zapalnego w organizmie.

Poziom cholesterolu we krwi spadnie

Podwyższony poziom cholesterolu we krwi jest kluczowym czynnikiem ryzyka chorób serca i udarów mózgu. Tłuszcze nasycone – występujące głównie w mięsie, drobiu, serze i innych produktach pochodzenia zwierzęcego – wpływają na poziom cholesterolu we krwi.

Badania konsekwentnie pokazują, że kiedy ludzie przechodzą na produkty roślinne, ich poziom cholesterolu we krwi spada nawet o 35%!!

Zmienisz swój mikrobiom

Pokarmy roślinne pomagają kształtować zdrowy mikrobiom jelitowy. Błonnik w pokarmach roślinnych sprzyja rozwojowi „przyjaznych” bakterii w naszych jelitach. Z drugiej strony diety ubogie w błonnik (takie jak te bogate w nabiał, jaja i mięso) mogą sprzyjać rozwojowi bakterii chorobotwórczych.

Co ciekawe już po paru tygodniach od wprowadzenia diety wegańskiej czy nawet wegetariańskiej następują już fantastyczne rzeczy w jelitach – jeśli chodzi o przebudowę mikrobiomu jelitowego. Bakterie jelitowe są dobrze nakarmione, otrzymują produkty roślinne które uwielbiają, zaczynają wytwarzać cząsteczki antybakteryjne, co zmniejsza populację bakterii patogennych. Stan zapalny się wycofuje.

Zmienisz sposób działania Twoich genów

Naukowcy dokonali niezwykłego odkrycia, że czynniki środowiskowe i styl życia mogą zarządzać genami. Na przykład przeciwutleniacze i inne składniki odżywcze, które spożywamy w produktach pełnoziarnistych, mogą zmieniać ekspresję genów, aby zoptymalizować sposób, w jaki nasze komórki naprawiają uszkodzone DNA.

Badania wykazały również, że zmiany stylu życia, w tym dieta bezmięsna, mogą zmniejszyć ekspresję genów raka u mężczyzn z rakiem prostaty niskiego ryzyka. Dieta roślinna, wraz z innymi zmianami stylu życia, może wydłużyć nasze telomery, które pomagają utrzymać stabilność naszego DNA. Może to oznaczać, że nasze komórki i tkanki starzeją się wolniej. Dzieje się tak, ponieważ skrócenie telomerów wiąże się ze starzeniem i wcześniejszą śmiercią.

Zmniejszysz ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2

Badania wykazały, że białko zwierzęce, zwłaszcza czerwone i przetworzone mięso, zwiększa ryzyko cukrzycy typu 2. Dlaczego mięso miałoby powodować cukrzycę typu 2? Kilka powodów: stwierdzono, że tłuszcz zwierzęcy, żelazo pochodzenia zwierzęcego (hem) i konserwanty azotanowe w mięsie uszkadzają komórki trzustki, pogarszają stan zapalny. Powodują także przyrost masy ciała i upośledzają sposób, w jaki działa nasza insulina.

Masz ogromny wpływ na zdrowie naszej planety i jej mieszkańców

Korzyści płynące z niejedzenia mięsa wykraczają poza nasze ciało. Hodowla zwierząt jest niezwykle destrukcyjna dla planety i w największym stopniu przyczynia się do emisji gazów cieplarnianych. Jest to również główna przyczyna użytkowania ziemi i wody, wylesiania, niszczenia dzikiej przyrody i wymierania gatunków.

Nasze oceany szybko wyczerpują się z ryb. Według niektórych szacunków do 2048 r. w oceanach może zabraknąć ryb. Obecny system żywnościowy, oparty na produkcji mięsa i nabiału, również przyczynia się do głodu na świecie. Większość upraw na całym świecie jest przeznaczona na wyżywienie zwierząt gospodarskich, a nie ludzi.

Weganizm wydaje się być dla Ciebie nieosiągalny? Sięgnij po dietę BALANCE z naszej oferty. To doskonałe rozwiązanie, jeśli chcesz ograniczyć spożycie mięsa i jednocześnie zadbać o swoje zdrowie oraz o naszą planetę!

Bibliografia:

  1. Derbyshire E.; Flexitarian Diets and Health: A Review of the Evidence-Based Literature. Frontiers in Nutrition, 2016; 3: 55.
  2. Alcorta A., Porta A., Tarrega A., Dolores Alvarez M., Pilar Vaquero.: Foods for Plant-Based Diets: challenges and innovations.Foods. 2021 Feb 1;10(2):293
  3. DagevosH.:Flexibility in the frequency of meatconsumption–empiricalevidence from the Netherlands. EuroChoices. 2014; 13(2):40–5.
  4. Tantamango-Bartley Y., Jaceldo-Siegl K., Fan J. iwsp.: Vegetariandiets and the incidence of cancer in a low-riskpopulation. CancerEpidemiolBiomarkersPrev. 2013; 22(2):286–94.
  5. Derbyshire E.J.: Flexitarian Diets and Health: A Review of the Evidence-Based Literature. Front Nutr 2017 Jan 6;3:55.

 

Image
Image

Autorka tekstu: mgr Klaudia Kubrak

dietetyk kliniczny, psychodietetyk

Pasjonatka zdrowego stylu życia. Propagatorka dobrej relacji z jedzeniem. Pragnie udowodnić, że dieta to nie szereg wyrzeczeń, a smaczna droga do lepszego samopoczucia.