-15% na dietę Fit Mama z kodem FITMAMA💖
00
dni
:
14
godz.
:
51
min.
:
42
sek.
ZDROWIE | 15 lutego 2021

5 skutecznych sposobów na nawodnienie organizmu

Woda to główny składnik ludzkiego ciała – bowiem zajmuje nawet 50-70% naszych tkanek. Z tego względu warto zadbać o prawidłowe nawodnienie organizmu. Pamiętajmy, że warto unikać sytuacji zbyt słabego nawodnienia, jak i uważać na nadmierne nawodnienie organizmu. A jak to zrobić i skąd wiedzieć, ile powinniśmy wypijać?

Image

Do czego może prowadzić słabe nawodnienie organizmu?

Czy wiesz, że odczuwając lekkie uczucie pragnienia, już masz do czynienia z odwodnieniem organizmu? Co prawda dopiero w łagodnym stopniu, ale to już sytuacja wykraczająca poza optymalne samopoczucie Twojego ciała. Istnieje nawet skala pokazująca prawidłowe nawodnienie organizmu w procentach i w przypadku odczuwania lekkiego pragnienia już mamy do czynienia odwodnieniem na poziomie około 2%. Warto wspomnieć, że przy przekroczeniu około 20% według tej skali, może dojść nawet do śmierci wskutek niedoboru wody w ustroju.

Jeśli więc nie dbasz o odpowiednie nawodnienie organizmu, początkowo może u Ciebie dojść do takich zaburzeń, jak:

  • Osłabienie,
  • Zmęczenie,
  • Trudności z koncentracją,
  • Niechęć do wysiłku,
  • Przemożne uczucie suchości w ustach,
  • Suchość błon śluzowych, w tym gardła, nosa, gałek ocznych,
  • Zaburzenia pracy serca,
  • Zmiany ciśnienia krwi,
  • Zaburzenia równowagi,
  • Problemy z pracą nerek,
  • Zbyt duże zagęszczenie krwi.

To tylko kilka z objawów, które mogą świadczyć o rozwijającym się odwodnieniu. Do takiej sytuacji może dojść nie tylko wówczas, gdy mało i/lub rzadko pijemy płyny. Na odwonienie są narażeni także ludzie uprawiający intensywny wysiłek fizyczny, zwłaszcza długi i/lub mający miejsce w wysokiej temperaturze. Jednak zarówno nawodnienie organizmu sportowca, jak i osoby przeciętnej pod względem aktywności, to istotne aspekty zachowania homeostazy organizmu.

Ile wody należy wypijać?

Standardowo zaleca się wypijać około 1,5-2,5 litra płynów dziennie, a dokładniejszy przelicznik to 30-35 ml na każdy kilogram masy ciała człowieka na dobę. Warto zwrócić uwagę, że ta wartość dotyczy płynów ogółem, a nie samej wody – co często jest mylone. Z płynami mamy przecież do czynienia nie tylko w formie szklanki wody, herbaty czy nawet kawy, ale także stałe pożywienie może być źródłem wody. Najlepszym „stałym” źródłem płynów są warzywa i owoce.

5 sposobów zadbania o prawidłowe nawodnienie organizmu (sportowca i nie tylko!)

  1. Codziennie rano wypijaj szklankę wody, tak samo kończ dzień.
  2. Na spacer lub w podróż zabieraj butelkę z wodą lub ciepłym płynem, jak herbata, napar ziołowy.
  3. Spożywaj dużo świeżych owoców i warzyw.
  4. Jeśli nie przepadasz za smakiem „czystej” wody, dodaj do niej plasterki owoców, ogórka, a nawet odrobinę miodu lub słodzika.
  5. Zainstaluj w telefonie aplikację, która pomoże Ci kontrolować ilość spożywanych płynów w ciągu dnia.

Literatura:

  1. Benelam B. I wsp.: Hydration and health: a review. British Nutrition Foundation Nutrition Bulletin, 2010/35, 3–25.
  2. Gasana, Janvier: Water and Health. Air & Water Borne Diseases. 03/2014.
Image
Image

Autorka tekstu: mgr Klaudia Kubrak

dietetyk kliniczny, psychodietetyk

Pasjonatka zdrowego stylu życia. Propagatorka dobrej relacji z jedzeniem. Pragnie udowodnić, że dieta to nie szereg wyrzeczeń, a smaczna droga do lepszego samopoczucia.