-12% na wszystkie pakiety z kodem UCZTA
00
dni
:
21
godz.
:
10
min.
:
58
sek.
ZDROWIE | 23 września 2022

Czy masz wyrobiony nawyk regularnego badania krwi?

Nikt nie będzie dbał o Twoje zdrowie tak bardzo jak Ty. Dlatego ważne jest, abyś aktywnie dbała o swoje zdrowie i regularnie wykonywała badania krwi. Lepiej jest zapobiegać niż leczyć, nieprawdaż?

Wyrób nawyk regularnego wykonywania badań profilaktycznych. Wykonuj je co najmniej raz do roku. Nawet jeśli czujesz się zdrowa, nie zapominaj o badaniach. To jest jeden z powodów, dlaczego wiele osób odkłada daną czynność na bok. To jest ogromny błąd! Wiele chorób na wczesnym etapie nie wywołuje objawów.

Badania krwi są pomocne we wczesnym wykrywaniu potencjalnych problemów zdrowotnych w organizmie, dzięki czemu można dokonać niezbędnych zmian w stylu życia i odpowiednio zastosować leczenie. Wykrycie chorób na wczesnym etapie pozwala na szybkie wdrożenie leczenia i zwiększa szansę wyleczenia lub złagodzenie przebiegu choroby. Z podstawowych badań, możemy wyczytać, chociażby informację o anemii. Dzięki takim wynikom możemy również przeanalizować, czy np. nasza dieta przynosi pożądane efekty. Poza tym na podstawie badań możesz dobrać odpowiednią dla siebie dietę, a następnie monitorować efekty i w razie potrzeby modyfikować założenia.

Kiedy warto udać się po skierowanie na podstawowe badania?

Jeśli obserwujesz u siebie objawy takie jak:

  • senność,
  • ciągłe zmęczenie, brak energii,
  • brak koncentracji,
  • łaknienie na słodkie,
  • nagły spadek masy ciała,
  • problemy z odchudzaniem,
  • senność po posiłku,
  • zawroty głowy,
  • wypadanie włosów.

Jakie badania warto wykonać?

Poniższe badania ocenią kondycję Twojego organizmu pod kątem najczęściej występujących chorób cywilizacyjnych.

    1. morfologia krwi – daje informacje o stanie organizmu. Można na tym etapie wykluczyć m.in. niedokrwistość z niedoboru żelaza,
    2. glukoza i insulina na czczo (po otrzymaniu wyników badań oblicz internetowym kalkulatorem wskaźnik HOMA-IR, który sygnalizuje, czy należy zrobić pogłębioną diagnostykę w kierunku insulinooporności),
    3. lipidogram –  cholesterol LDL, cholesterol HDL, cholesterol całkowity, trójglicerydy,
    4. próby wątrobowe – pozwalają ocenić stan pracy wątroby,
    5. TSH, ft3, FT4  – ocena pracy tarczycy,
    6. pomiar ciśnienia tętniczego –  parametr monitorujący stan układu sercowo-naczyniowego,
    7. badanie moczu,

Dodatkowo:

  • ferrytyna, żelazo – jeśli m.in: ograniczasz mięso w diecie, jesteś weganką, masz obfite miesiączki,
  • witamina D – zwłaszcza jeśli jej nie suplementujesz (pamiętaj aby w okresie jesienno-zimowym ją przyjmować!).

Każde odchylenie poza normę omów ze swoim lekarzem prowadzącym.

Zapominasz o regularnych badań?

Ustaw sobie dożywotnie przypomnienie w kalendarzu w telefonie. Ustal, że będzie to Twój coroczny rytuał!

Pamiętaj, nie zwlekaj i nie odkładaj swojego zdrowia na później!

Autorka tekstu: mgr Klaudia Kubrak

dietetyk kliniczny, psychodietetyk

Pasjonatka zdrowego stylu życia. Propagatorka dobrej relacji z jedzeniem. Pragnie udowodnić, że dieta to nie szereg wyrzeczeń, a smaczna droga do lepszego samopoczucia.