-15% na dietę Fit Mama z kodem FITMAMA💖
00
dni
:
14
godz.
:
28
min.
:
35
sek.
DIETA | 12 listopada 2021

Dieta w ciąży – jakie produkty ograniczać?

Czy ciąża wiąże się z rygorystycznymi ograniczeniami dietetycznymi? Absolutnie nie! Jeśli jesz zdrowe, zbilansowane posiłki, prawdopodobnie nie będziesz musiała zmieniać swojego jadłospisu. Przykładowo, nasza Dieta Standard jak najbardziej zaspokaja wszystkie potrzeby żywieniowe kobiet w ciąży. Specjaliści zadbali o to, aby w menu były posiłki z odpowiednią ilością witamin i minerałów. Jest jednak kilka produktów, których warto unikać, jeśli oczekujesz dziecka.

Image

Jakie produkty wykluczyć ze swojej diety będąc w ciąży?

Na szczęście lista produktów, które warto wykluczyć ze swojej diety będąc w ciąży jest krótka.

Najbardziej oczywistą pozycją jest tu alkohol. Kobietom ciężarnym zaleca się całkowitą abstynencję, jako że alkohol ma ogromny wpływ na rozwój płodu, zwłaszcza w pierwszym trymestrze ciąży. Udowodniono, że spożywanie nawet niewielkich ilości alkoholu wpływa negatywnie na rozwój mózgu dziecka, może także powodować poronienie, deformacje ciała oraz uszkodzenia organów.

Wbrew obiegowej opinii, sztuczne słodziki, jakkolwiek niezdrowe, nie mają jednoznacznie negatywnego wpływu na ciążę. Kobiety z fenyloketonurią powinny jednak unikać aspartamu, ponieważ związek ten jest u nich metabolizowany do fenyloalaniny, która zakłóca rozwój ośrodkowego układu nerwowego płodu.

Dieta w ciąży – a co z rybami?

Niektóre związki akumulujące się w rybach i owocach morza mogą stanowić zagrożenie. Chodzi tu przede wszystkim o polichlorowane bifenyle i dioksyny. Dzieci, których matki cierpiały na problemy związane z zatruciem dioksynami w czasie ciąży, są narażone na przedwczesny poród i niską wagę urodzeniową. Warto jednak podkreślić, że problemem jest głównie nadmierne spożywanie tłustych ryb morskich. Wśród nich są np. dorsz czy łosoś. Trzeba unikać zwłaszcza tych pochodzących z nieznanych źródeł. Zaleca się jednak, aby kobiety w ciąży jadły co najmniej raz w tygodniu porcję 200 g takich ryb. Mają one dużą zawartość zdrowych olei, których korzyści przewyższają ryzyko związane z dioksynami.

Ze względu na zanieczyszczenie wód rtęcią, niektórzy specjaliści są zdania, że dieta w ciąży powinna być pozbawiona ryb pochodzących z Morza Bałtyckiego. Rtęć przenika także do wód słodkich, a najbardziej skażoną polską rybą słodkowodną wydaje się być szczupak. Z kolei tuńczyka jeść można – ale w umiarze, maksymalnie 140 gramów tygodniowo.

Literatura:

  1. Patra J, Bakker R, Irving H, Jaddoe VWV, Malini S, Rehm J. Dose–response relationship between alcohol consumption before and during pregnancy and the risks of low birth weight, preterm birth and small-size-for-gestational age (SGA) – a systematic review and meta-analyses. Br J Obstet Gynaecol 2011;118:1411–1421;
  2. Englund-Ogge L, Brantsaeter AL, Haugen M, Sengpiel V, Khatibi A, Myhre R, et al. Association between intake of artificially sweetened and sugar-sweetened beverages and preterm delivery: a large prospective cohort study. Am J Clin Nutr 2012;96:552–559;
  3. Mahan LK, Escott-Stump S, Raymond JL, editors. Krause’s Food and the Nutrition Care Process, 13th Edition. Saint Louis, MO: Saunders; 2012:340–374.
Image
Image

Autorka tekstu: mgr Klaudia Kubrak

dietetyk kliniczny, psychodietetyk

Pasjonatka zdrowego stylu życia. Propagatorka dobrej relacji z jedzeniem. Pragnie udowodnić, że dieta to nie szereg wyrzeczeń, a smaczna droga do lepszego samopoczucia.