SELF-CARE | 07 lipca 2023

Jak zaakceptować i pokochać swoje ciało takim, jakie jest?

W dzisiejszym społeczeństwie, które często skupia się na idealnym wyglądzie i nieosiągalnych standardach piękna, łatwo jest wpaść w pułapkę niezadowolenia z własnego ciała. Wiele osób boryka się z niską samooceną z powodu nieakceptowania swojego ciała. Jednak istnieje tajemnica piękna, która często jest przez nas pomijana – umiejętność zaakceptowania i pokochania swojego ciała takim, jakie jest. W tym artykule przedstawię sposoby, które pomogą Ci zaakceptować swoje ciało i okazać mu więcej miłości.

4 sposoby akceptacji i pokochania swojego ciała

Dokonaj wyboru

Wszystko zaczyna się od podjęcia decyzji o włożeniu wysiłku w zaakceptowanie swojego ciała. Jest to ważny krok, który wymaga świadomego wyboru. Najprostszą rzeczą, jaką każda z nas może zrobić, jest zaakceptowanie swojego ciała. To wybór, nic więcej. Zaakceptuj to, co o nim myślisz i pozostań zaangażowana w dbanie o siebie w życzliwy sposób.

Podziel się swoją decyzją z bliskimi – przyjaciółmi i rodziną. Powiedz im, że nie będziesz już skupiać się na negatywnych aspektach swojego ciała, ale raczej będziesz podejmować działania mające na celu dbanie o siebie i budowanie pozytywnego samopoczucia. Poproś o ich wsparcie i zrozumienie. Twój otwarty dialog może również przyczynić się do zwiększenia świadomości społecznej na temat pozytywnego postrzegania ciała i wpływu, jaki mają słowa na naszą samoocenę.

Ćwicz pozytywne mówienie do siebie

Zamień samokrytykę na łagodność i wdzięczność. Zaczynaj od uważnego słuchania swoich myśli dotyczących wyglądu każdego dnia. Większość z nas nigdy nie oceniłaby przyjaciela w taki surowy sposób, w jaki często oceniamy samych siebie – a gdybyśmy to zrobili, nie mielibyśmy przyjaciół przez długi czas!

Aby to zmienić, możesz rozpocząć od spisania listy konkretnych rzeczy, które lubisz w sobie: na przykład „Mam piękny uśmiech”, „Posiadam ładne oczy” lub „Podziwiam swoje silne ramiona”. Czytaj tę listę codziennie przed pójściem spać, aż naprawdę uwierzysz w te pozytywne cechy. Następnie możesz dodawać do listy kolejne rzeczy, odkrywając nowe aspekty swojego ciała, które doceniasz.

Przestań porównywać swoje ciało do innych

Jeśli zdjęcia lub filmy na mediach społecznościowych mają bezpośredni wpływ na Twoje odczucia dotyczące własnego ciała, przestań obserwować lub wycisz te konta.

Zamiast porównywać się do innych, przyjmij podejście, w którym doceniasz różnorodność piękna. Kiedy myślisz o innych, komplementuj ich zamiast się z nimi porównywać. Zrozum, że istnieje mnóstwo różnych typów ciała, a piękno nie ma jednej definicji. Skoncentruj się na docenianiu unikalnych cech swojego ciała i zamiast porównywać się do innych, ciesz się różnorodnością, która nas otacza.

Pokaż swojemu ciału, że je kochasz

Zamiast skupiać się na restrykcyjnej diecie w celu utraty masy ciała lub ćwiczyć jedynie po to, by spalić kalorie, skoncentruj się na odżywianiu ciała, aktywności fizycznej i dostarczaniu mu przyjemności. Znajdź wdzięczność za to, co Twoje ciało dla Ciebie robi oraz za możliwości i umiejętności, które oferuje każdego dnia.

Wykonuj czynności, które sprawiają, że czujesz się dobrze ze sobą, niezależnie od tego, czy to malowanie paznokci, układanie włosów, szybki spacer czy wypróbowanie nowego i zabawnego treningu z przyjacielem. Te pozytywne bodźce przynoszą dobre samopoczucie, które z kolei pomogą utrzymać zdrowszą relację z ciałem. Rozpieszczaj się tak często, jak tego potrzebujesz.

Pamiętaj, że Twoje ciało zasługuje na miłość i troskę. Daj mu to, czego potrzebuje, aby czuć się dobrze, zarówno fizycznie, jak i emocjonalnie. Zadbaj o zdrowe nawyki żywieniowe, które dostarczą Ci odpowiednich składników odżywczych. Wybieraj aktywności fizyczne, które sprawiają Ci radość i pozwól sobie na czas relaksu i regeneracji. Zauważ i doceniaj to, co Twoje ciało potrafi i jakie ma możliwości.

Kochaj i pielęgnuj swoje ciało, tak jak kochasz i pielęgnujesz swoje umysłowe i emocjonalne aspekty. Przyjmij holistyczne podejście do zdrowia i piękna, skupiając się na równowadze pomiędzy ciałem, umysłem i duszą. Pamiętaj, że każde ciało jest unikalne i ma swoją własną piękną historię do opowiedzenia.

Podsumowanie

Zaakceptowanie i pokochanie swojego ciała takim, jakie jest, jest procesem, który wymaga czasu, wysiłku i świadomego wyboru. Jednak odnalezienie tajemnicy piękna w akceptacji samej siebie może przynieść ogromne korzyści dla Twojego samopoczucia i samooceny.

Zaakceptowanie i pokochanie swojego ciała to proces ciągły, ale warto podjąć to wyzwanie. Zasługujesz na miłość i szacunek, zarówno od innych, jak i od samej siebie. Pamiętaj, że piękno nie jest jednoznaczne, ale wynika z autentycznego zaakceptowania i miłości do siebie.

 

Autorka tekstu: mgr Klaudia Kubrak

dietetyk kliniczny, psychodietetyk

Pasjonatka zdrowego stylu życia. Propagatorka dobrej relacji z jedzeniem. Pragnie udowodnić, że dieta to nie szereg wyrzeczeń, a smaczna droga do lepszego samopoczucia.