-15% na dietę Fit Mama z kodem FITMAMA💖
00
dni
:
14
godz.
:
47
min.
:
5
sek.
DIETA | 06 maja 2022

Zdrowe jelita – jak o nie zadbać?

To, co jesz, bezpośrednio wpływa na skład bakterii w jelitach – znanych jako mikrobiom – co z kolei może mieć znaczenie dla Twojego zdrowia. Utrzymanie układu pokarmowego w dobrym stanie pomaga zapobiegać chorobom przewlekłym, zmniejsza stany zapalne i ma znaczenie w utrzymaniu prawidłowej wagi. Sprawdź, jak produkty powinny znaleźć się w Twojej diecie, aby zadbać o zdrowe jelita.

Image

Jakie produkty warto spożywać, aby zadbać o zdrowe jelita?

  • Probiotyki

Probiotyki to dobre bakterie, które można znaleźć w sfermentowanej żywności, takiej jak kiszona kapusta, kimchi, kefir i jogurt. Oprócz pomagania w zrównoważeniu bakterii jelitowych, probiotyki mogą pomóc w przypadku biegunki, a także wspierają odporność organizmu.

  • Kombucha

Kombucha to cierpka, gazowana herbata przygotowana przez dodanie SCOBY (symbiotycznej kolonii bakterii i drożdży) i cukru do zielonej lub czarnej herbaty. Następnie napój fermentuje się przez tydzień lub dłużej. W tym procesie wytwarzają siez bakterie kwasu octowego i mlekowego, o których wiadomo, że działają jako probiotyki. Spożywając kombuchę z zielonej herbaty, można liczyć także na obecność antyoksydantów.

  • Miso

Miso to sfermentowana pasta z soi, jęczmienia lub ryżu. Podobnie jak w przypadku innych produktów fermentowanych, w procesie fermentacji wytwarzane są pożyteczne bakterie. Miso jest również dobrym źródłem białka, zawiera jednak dużo soli, nie warto więc z nim przesadzać.

  • Tempeh

Tempeh jest podobny do tofu, ponieważ jest zrobiony z ziaren soi, ale w przeciwieństwie do tofu, jest pokarmem sfermentowanym, więc zawiera probiotyki. Jest bogaty w białko, dzięki czemu jest dobrą opcją dla wegetarian i wegan. Zawiera również witaminy z grupy B, wapń, mangan, cynk i miedź.

  • Pory

Jeden por zawiera 10 gramów dobrych dla jelit fruktanów, a 1 filiżanka zawiera 35% dziennej dawki witaminy K i 12% dziennej dawki witaminy C. Witamina K pomaga organizmowi w krzepnięciu krwi, a witamina C jest przeciwutleniaczem.

Których pokarmów unikać przy diecie jelitowej?

  • Sztuczne słodziki

Sztuczne słodziki, takie jak aspartam, sacharyna i sukraloza, przechodzą przez organizm bez trawienia, ale wchodzą w kontakt z mikroflorą jelitową, co według badań negatywnie zmienia jej skład. Co więcej, ten zmieniony mikrobiom może prowadzić do takich stanów jak nietolerancja glukozy.

  • Czerwone mięso

Karnityna, związek występujący w czerwonym mięsie, wchodzi w interakcję z bakteriami jelitowymi, wytwarzając N-tlenek trimetyloaminy (TMAO). TMAO jest związane z rozwojem miażdżycy — gromadzeniem się blaszek miażdżycowych w tętnicach.

  • Żywność przetworzona i rafinowana

Trudno jest badać „przetworzoną żywność” jako całość, ponieważ każda żywność ma inne składniki. Największym problemem związanym z przetworzoną i rafinowaną żywnością jest to, że brakuje jej różnorodności i błonnika. Często jest wypełniona cukrem, solą, sztucznymi słodzikami i/lub dodatkami i konserwantami.

  1. Lloyd-Price, J., Abu-Ali, G., & Huttenhower, C. (2016). The healthy human microbiome. Genome medicine8(1), 1-11.