-15% na dietę Fit Mama z kodem FITMAMA💖
00
dni
:
14
godz.
:
24
min.
:
38
sek.
HASHIMOTO | 15 marca 2024

Hashimoto – wszystko co musisz wiedzieć

Z tego artykułu dowiesz się czym jest choroba Hashimoto, jakie są jej przyczyny, objawy oraz jak powinna wyglądać Twoja dieta.

FIT KALORIE BLOG (WYRÓŻNIAJĄCY) 2024 03 14T120945.177

Czym jest choroba Hashimoto?

Hashimoto jest chorobą autoimmunologiczną, inaczej określaną jako przewlekłe limfocytowe zapalenie tarczycy, które prowadzi do zniszczenia gruczołu tarczycowego. Polega na tym, że układ odpornościowy wytwarza przeciwciała, które atakują i niszczą organizm, w tym przypadku tarczycę i prowadzą do zaniku komórek pęcherzykowych gruczołu.

Kobiety są znacznie bardziej narażone na chorobę Hashimoto – odsetek kobiet i mężczyzn cierpiących na tę chorobę wynosi 7:1. Szczytowy wiek, w którym u kobiet rozwija się ta choroba, to wiek od 30 do 50 lat. Prawie 5 procent światowej populacji cierpi na Hashimoto. Ryzyko zachorowania wzrasta wraz z wiekiem.

Przyczyny choroby Hashimoto

Przyczyna choroby nadal nie jest całkowicie poznana. Rozważa się predyspozycje genetyczne, ekspozycję na niektóre substancje, rolę estrogenów, skutki uboczne stosowania leków immunomodulujących, czy czynniki jatrogenne (niekorzystne następstwa leczenia).

Ryzyko zachorowania zwiększa się w przypadku palenia papierosów, nadużycia alkoholu, niedoboru jodu lub jego nadmiaru w organizmie, niedoboru witaminy D, chronicznego stresu, przyjmowania niektórych leków.

Zachorowalność na chorobę Hashimoto jest zależna od predyspozycji genetycznych. Natomiast sama predyspozycja genetyczna nie musi oznaczać zachorowania na daną chorobę. To czy dany gen się uaktywni – to zależy od stylu życia.

Objawy choroby Hashimoto

Większość objawów jest zwykle spowodowana niedoczynnością tarczycy. Choroba zwykle postępuje powoli przez kilka lat, więc ludzie często są całkowicie nieświadomi, że chorują. W miarę rozwoju objawy Hashimoto zaczną się pojawiać. Wole jest często początkowym objawem choroby.

Z biegiem czasu mogą pojawić się inne objawy zaostrzenia Hashimoto, w tym:
  • Przyrost masy ciała i problem z redukcją zbędnej tkanki tłuszczowej
  • Nadmierna senność, ale też i bezsenność
  • Niskie ciśnienie tętnicze
  • Problemy z układem pokarmowym np. wzdęcia, zaparcia
  • Problemy hormonalne np. z miesiączką
  • Pogorszona tolerancja aktywności fizycznej
  • Bóle mięśniowe
  • Zmniejszona potliwość
  • Nadmierne zmęczenie
  • Osłabienie
A także:
  • Słaba tolerancja niskich temperatur, szybkie marznięcie
  • Częste przeziębienia
  • Nadmierne wypadanie włosów
  • Przerzedzanie się brwi
  • Słabe, łamliwe paznokcie
  • Sucha, blada skóra
  • Obrzęk twarzy, powiek, dłoni
  • Wahania nastrojów
  • „Mgła mózgowa”, problemy z pamięcią, koncentracją, skupieniem
  • Spowolnienie mowy, myślenia, ruchu
  • Uczucie niepokoju, lęku
  • Depresja

Zmiana nawyków żywieniowych

Włącz podejście holistyczne

Dieta stanowi fundament, który pozwala dostarczyć organizmowi niezbędne składniki odżywcze do produkcji hormonów tarczycy. Jest to kluczowy element, który istotnie może poprawić funkcjonowanie tarczycy i zminimalizować objawy towarzyszące jej zaburzeniom. Niemniej jednak, bez względu na to, czy Twoja tarczyca pracuje prawidłowo, czy też nie, ważne jest, abyś zwróciła uwagę na pozostałe elementy układanki, takie jak: rytm dobowy, mindset,  aktywność fizyczna, odpoczynek, suplementacja (dobrana pod wyniki badań). 

Wyeliminuj produkty prozapalne 

Zacznij od stopniowej eliminacji produktów prozapalnych ze swojej diety nasilające stan zapalny, pogarszający pracę tarczycy. Dostarczają one często wielu pustych kalorii, a ich wartość odżywcza jest znikoma.

Do produktów prozapalnych należą produkty wysoko przetworzone, są one poddawane zaawansowanej obróbce technologicznej w zakładach przemysłu spożywczego. Taka żywność zawiera wiele substancji dodatkowych, np. cukry, sól, barwniki, konserwanty, tłuszcze trans, tłuszcze nasycone. To żywność, której nie jesteśmy w stanie wytworzyć w warunkach domowych. Do jej produkcji dodawane są składniki, które są stosowane tylko i wyłącznie przemysłowo, nie kupimy oddzielnie ich na sklepowych półkach.

Należą do nich: produkty z bardzo długim składem, gotowe wyroby cukiernicze (ciasta, ciasteczka), przetwory mięsne (wędliny, parówki, kiełbaski, salami), pieczywo, które można kupić w dyskontach, paluszki rybne, zupy instant, mrożone dania obiadowe, słodzone płatki śniadaniowe, pieczywo tostowe, słone przekąski (chipsy, paluszki), napoje gazowane (słodzone), słodycze (batony, batoniki, żelki, lizaki)

Żywność wysoko przetworzona z pewnością jest tańsza, wygodna do spożycia, zaś nie służy ona ani Tobie ani Twojej tarczycy. Zawiera zbędne lub wręcz szkodliwe dla zdrowia substancje dodatkowe, a także składniki odżywcze, których nadmierne ilości sprzyjają stanowi zapalnemu i pogarszają funkcjonowanie tarczycy. 

Działaj przeciwzapalnie i wprowadź odżywczą dietę 

Dieta przeciwzapalna ma na celu w sposób naturalny, niefarmakologiczny zmniejszać proces zapalny.

Bazuje ona głównie na produktach naturalnych, niskoprzetworzonych bogatych w antyoksydanty, które wpływają na obniżenie prozapalnych cytokin.

Przy zapaleniu tarczycy typu Hashimoto warto włączyć do diety następujące grupy pokarmów:

  • Owoce – szczególnie jagodowe,
  • Warzywa – szczególnie zielone warzywa liściaste; im więcej kolorów w diecie, tym lepiej,  
  • Zdrowe tłuszcze – oliwa z oliwek, olej lniany, awokado, 
  • Dobrej jakości białko – np. indyk, łosoś, dorsz, jajka,
  • Ziarna bezglutenowe – brązowy ryż, kasza gryczana, komosa ryżowa, 
  • Orzechy, pestki i nasiona,
  • Przyprawy – tj. kurkuma, oregano, bazylia, czarnuszka, estragon, rozmaryn.

Skup się, aby Twoja dieta była dobrze zbilansowana i różnorodna – dzięki czemu dostarczysz swojemu organizmowi wszystkich niezbędnych witamin i składników mineralnych tj. jod, selen, cynk, żelazo, kwasy omega-3. 

Szukasz posiłków odpowiednich dla osób z chorobą Hashimoto? Wypróbuj dietę* Sandry Kubickiej! 

Dieta Sandry Kubickiej jest bogato odżywcza, niskoprzetworzona, ma niski indeks glikemiczny oraz jest pozbawiona glutenu i produktów mlecznych. A jak pokazują badania, Hashimoto często współwystępuje z celiakią, nietolerancją glutenu, czy nietolerancją laktozy. Dodatkowo, dieta ta pomaga zmniejszyć stan zapalny w organizmie, ponieważ zawiera składniki o udowodnionych naukowo właściwościach przeciwzapalnych.

Bibliografia:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28605204/ 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK555975/ 

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/35743024/ 

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32588591/ 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9331471/ 

https://www.mdpi.com/2072-6643/14/9/1727 

https://journals.viamedica.pl/forum_zaburzen_metabolicznych/article/view/56317 

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32752175/ 

*Ważne: Zastosowanie odpowiedniej diety może wywierać korzystny wpływ na zdrowie i samopoczucie, jednak sama dieta nie jest produktem leczniczym i nie ma właściwości zapobiegania chorobom lub ich leczenia. W przypadku dolegliwości szukaj pomocy u specjalistów, zaleca się w takim przypadku konsultację lekarską lub/i dietetyczną. Każda z nas stanowi odrębny organizm, o swoistej budowie i fizjologii, w związku z czym dana dieta dla jednych może być rzeczywistym wsparciem dla procesu leczenia choroby i przynosić dany efekt odżywczy lub inny fizjologiczny, z kolei dla innych nie mieć żadnego wpływu lub mieć nieznaczny wpływ. 

 

Image
Image

Autorka tekstu: mgr Klaudia Kubrak

dietetyk kliniczny, psychodietetyk

Pasjonatka zdrowego stylu życia. Propagatorka dobrej relacji z jedzeniem. Pragnie udowodnić, że dieta to nie szereg wyrzeczeń, a smaczna droga do lepszego samopoczucia.