Przedłużamy promocję! -15% na wszystkie pakiety z kodem BEAUTY 🌸
00
dni
:
02
godz.
:
35
min.
:
58
sek.
ZDROWA DIETA | 20 stycznia 2023

Jak osiągnąć życiowy balans?

Balans między życiem zawodowym, a osobistym oznacza, że masz odpowiednią ilość czasu i energii, aby poświęcić się swoim obowiązkom zawodowym i realizować swoje cele kariery, jednocześnie dbając o swoje potrzeby i relacje w życiu prywatnym. Oznacza to, że masz czas na odpoczynek, relaks, rozrywkę, a także na budowanie i utrzymywanie bliskich relacji z rodziną i przyjaciółmi oraz na rozwijanie pasji i hobby. Balans to sprawa indywidualna dla każdej osoby i może się różnić w zależności od okresu życia, czy też sytuacji.

Image

Brak równowagi między życiem zawodowym a prywatnym może powodować stres

Niektóre aspekty pracy mogą mieć negatywny wpływ na zdrowie psychiczne. Stres w pracy, brak odpowiedniego wynagrodzenia za wysiłek, niepewność pracy i brak kontroli w pracy mogą zwiększać ryzyko problemów ze zdrowiem psychicznym.

Stres jest naturalną reakcją człowieka na trudne lub niebezpieczne sytuacje. Niewielka ilość stresu, na przykład praca w wyznaczonym terminie, może faktycznie być pomocna i prowadzić do zwiększonej czujności, energii i produktywności.

Jednak „życie na adrenalinie” może być skuteczne tylko przez krótki czas. Jeśli presja utrzymuje się zbyt długo — lub przekracza zdolność radzenia sobie ze stresem — może to być fizycznie i psychicznie wyczerpujące. Przewlekły stres może z kolei mieć negatywny wpływ na Twoje relacje, powodzenie w pracy i ogólne samopoczucie.

Wypalenie to stan emocjonalnego i fizycznego wyczerpania, który może wystąpić po długim okresie nadmiernej lub stresującej pracy.

7 wskazówek, jak uzyskać lepszą równowagę między życiem zawodowym a prywatnym

Poznaj swoje wartości

Poświęć czas na zastanowienie się, co jest dla Ciebie ważne w życiu. Ile czasu tak naprawdę poświęcasz na swoje priorytety? Zastanów się nad swoimi pasjami i zainteresowaniami i znajdź czas na rzeczy, które sprawiają, że czujesz, że żyjesz.

Ćwicz zarządzanie czasem

Kalendarze, aplikacje i listy rzeczy do zrobienia to przydatne strategie śledzenia sposobu spędzania czasu. Przejrzyj swój typowy tydzień i ogranicz „marnotrawstwo” czasu. Rób zakupy online, ogranicz dojazdy do pracy, jeśli to możliwe, unikaj mediów społecznościowych lub odwołuj zbędne spotkania.

Ustaw granice

Ustal limity czasu pracy i wygospodaruj czas na inne zajęcia – znajdź balans. Wyłącz telefon, ogranicz dostęp do służbowych maili lub wyłącz Internet na kilka godzin. Naucz się mówić „nie”.

Ciesz się swoją pracą

„Rób to, co kochasz i kochaj to, co robisz” stało się popularnym hasłem. Chociaż każda praca może być czasami żmudna lub stresująca, jeśli naprawdę nienawidzisz swojej pracy lub sprawia, że życie jest niemożliwe, rozważ zmianę pracy, a nawet kariery.

Weź pod uwagę swoje finanse

Czy naprawdę potrzebujesz nowego samochodu? Czy mogłabyś być szczęśliwa mieszkając w tańszym domu lub miejscu? Badania pokazują, że gdy nasze podstawowe potrzeby są zaspokojone, wyższy dochód niekoniecznie prowadzi do szczęścia. Wydawanie mniejszych pieniędzy może oznaczać mniej godzin pracy i więcej czasu na satysfakcjonujące życie.

Pielęgnuj relacje

Pozytywne relacje i wsparcie społeczne pomagają budować odporność i radzić sobie ze stresem. Ale wymagają czasu, aby je pielęgnować i rozwijać. Poświęć czas rodzinie, przyjaciołom, sąsiadom lub bliskim.

Skoncentruj się na swoim zdrowiu

Udowodniono, że odpowiednio zbilansowana dieta, bogata m.in w magnez, kwasy omega-3 oraz regularne ćwiczenia zmniejszają stres, niepokój i depresję. Wysypiaj się o regularnych porach, ogranicz picie alkoholu.

Bibliografia:

https://www.businessnewsdaily.com/5244-improve-work-life-balance-today.html

https://novoresume.com/career-blog/work-life-balance

Image
Image

Autorka tekstu: mgr Klaudia Kubrak

dietetyk kliniczny, psychodietetyk

Pasjonatka zdrowego stylu życia. Propagatorka dobrej relacji z jedzeniem. Pragnie udowodnić, że dieta to nie szereg wyrzeczeń, a smaczna droga do lepszego samopoczucia.