-15% na dietę Fit Mama z kodem FITMAMA💖
00
dni
:
12
godz.
:
56
min.
:
53
sek.
ZDROWIE | 20 lutego 2023

Lista badań, które powinna zrobić każda kobieta

Jestem zdania, że lepiej zapobiegać niż leczyć. Z tego powodu zachęcam Cię mocno do regularnego wykonywania badań. Nikt nie będzie dbał o Twoje zdrowie tak bardzo jak Ty, dlatego wyrób nawyk regularnego wykonywania badań profilaktycznych. Badania wykonuj co najmniej raz do roku. Nawet jeśli czujesz się zdrowa, nie zapominaj o badaniach. To jest jeden z powodów, dlaczego wiele osób odkłada daną czynność na bok. To jest ogromny błąd! Wiele chorób na wczesnym etapie nie wywołuje objawów.

Image

Badania krwi są pomocne we wczesnym wykrywaniu potencjalnych problemów zdrowotnych w organizmie, dzięki czemu można dokonać niezbędnych zmian w stylu życia i odpowiednio zastosować leczenie. Wykrycie chorób na wczesnym etapie pozwala na szybkie wdrożenie leczenia i zwiększa szansę wyleczenia lub złagodzenie przebiegu choroby.

Z podstawowych badań, możemy wyczytać, chociażby informację o anemii, jak działa układ immunologiczny i wstępnie ocenić, czy organizm nie cierpi z powodu niedoborów. Dzięki takim wynikom możemy również przeanalizować, czy np. nasza dieta przynosi pożądane efekty.

Poza tym na podstawie badań możesz dobrać odpowiednią dla siebie dietę, a następnie monitorować efekty i w razie potrzeby zmodyfikować założenia.

 

LISTA BADAŃ DLA KOBIET

 

po 20 roku życia:

  • morfologia, lipidogram, badania ogólne moczu – nie rzadziej niż co 2-3 lata
  • pomiary ciśnienia tętniczego, kontrola stomatologiczna – minimum raz w roku
  • RTG klatki piersiowej – raz na 5 lat
  • badania ginekologiczne – 3 lata po inicjacji seksualnej, od 25 do 29 roku cytologia zwykła co 3 lata lub częściej, jeśli istnieją takie wskazania
  • sprawdzanie piersi – co miesiąc (najlepiej pomiędzy 6 a 9 dniem cyklu menstruacyjnego)

po 30 roku życia:

  • morfologia, lipidogram, badania ogólne moczu – nie rzadziej niż co 2-3 lata
  • pomiary ciśnienia tętniczego, kontrola stomatologiczna – minimum raz w roku
  • identyfikacja znamion (oglądanie swojej skóry) – raz w miesiącu
  • RTG klatki piersiowej, kontrola wzroku u okulisty i badanie dna oka (osoby z wadą wzroku częściej) – raz na 5 lat
  • kontrole ginekologiczne, cytologia, USG transwaginalne – regularnie
  • samobadanie piersi – co miesiąc (najlepiej pomiędzy 6 a 9 dniem cyklu menstruacyjnego); USG piersi nie rzadziej niż co 3 lata

po 40 roku życia:

  • morfologia, lipidogram, badania ogólne moczu, badanie poziomu hormonów tarczycy – nie rzadziej niż co 2-3 lata
  • pomiary ciśnienia tętniczego, kontrola stomatologiczna – minimum raz w roku
  • identyfikacja znamion (oglądanie swojej skóry) – raz w miesiącu
  • RTG klatki piersiowej (w przypadku palenia raz na rok) – raz na 5 lat
  • kontrola wzroku u okulisty i badanie dna oka (osoby z wadą wzroku częściej) – raz na 2 lata
  • EKG – raz na 2-3 lata
  • badania przesiewowe w kierunku cukrzycy – powyżej 45 roku życia co 3 lata
  • kontrole ginekologiczne, cytologia, USG transwaginalne – regularnie co roku
  • sprawdzanie piersi – co miesiąc (najlepiej pomiędzy 6 a 9 dniem cyklu menstruacyjnego); USG piersi nie rzadziej niż co 3 lata

po 50 roku życia:

  • jak powyżej u kobiet po 40 roku życia
  • dodatkowo: ocena ryzyka złamań (jeśli wynik jest nieprawidłowy – dalsza diagnostyka: badanie densytometryczne); badanie przesiewowe w kierunku raka jelita grubego, mammografia

Poza tym polecam Ci również wykonywać regularnie samobadanie, które nic nie kosztuje. Mowa o obserwacji śluzu, który ukazuje stan mikrobiomu naszej pochwy. Śluz owulacyjny powinien pojawić się co najmniej raz w ciągu cyklu miesiączkowego w momencie owulacji. Pamiętaj, to podstawowy wyznacznik kobiecego zdrowia.

Kontrolowanie swojego ciała jest bardzo ważną rzeczą w życiu, którą każda z nas powinna robić. Nie zwlekaj i nie odkładaj swojego zdrowia na później.

Bibliografia:
  1. Masz to we krwi. Paulina Ihnatowicz, Emilia Ptak
  2. Dembińska-Kieć A. Naskalski JW. Solnica B. Diagnostyka laboratoryjna z elementami biochemii klinicznej 2017 EDRA 112-161.
Image
Image

Autorka tekstu: mgr Klaudia Kubrak

dietetyk kliniczny, psychodietetyk

Pasjonatka zdrowego stylu życia. Propagatorka dobrej relacji z jedzeniem. Pragnie udowodnić, że dieta to nie szereg wyrzeczeń, a smaczna droga do lepszego samopoczucia.