-15% na dietę Fit Mama z kodem FITMAMA💖
00
dni
:
13
godz.
:
32
min.
:
32
sek.
ZDROWA DIETA | 22 marca 2024

Przyprawy na diecie przeciwzapalnej

Głównym celem diety przeciwzapalnej jest zapewnienie organizmowi niezbędnych składników pokarmowych o udowodnionym działaniu przeciwutleniającym. Sprawdź, na jakie przyprawy warto zwrócić szczególną uwagę.

FIT KALORIE BLOG (WYRÓŻNIAJĄCY) 2024 03 21T164249.142

Dieta przeciwzapalna – czym jest i dla kogo jest polecana? 

Głównym celem diety przeciwzapalnej jest zapewnienie organizmowi niezbędnych składników pokarmowych o udowodnionym działaniu przeciwutleniającym. Składniki te pomagają chronić organizm i wspierają leczenie przewlekłego stanu zapalnego. Dieta powinna cechować się między innymi niskim ładunkiem glikemicznym, obfitością błonnika pokarmowego, przewagą kwasów tłuszczowych jednonienasyconych oraz wielonienasyconych, a także bogactwem polifenoli.

Polecana szczególnie jest dla osób z niedoczynnością tarczycy, Hashimoto, problemami z gospodarką cukrową (np. insulinoopornością), trądzikiem oraz dla kobiet z PCOS, endometriozą, a także zaburzeniami miesiączkowania. Dla osób dotkniętych tymi schorzeniami, dieta przeciwzapalna powinna stać się integralną częścią codziennej rutyny żywieniowej.

Sprawdź dietę Sandry Kubickiej 

Przyprawy na diecie przeciwzapalnej 

Przyprawy są często niedocenianymi skarbami kuchni, mogącymi przynieść ogromne korzyści dla zdrowia. Ich rola w diecie jest niezwykle istotna i warto wykorzystać ich pełen potencjał. Spożywanie ziół przeciwzapalnych to jeden z najlepszych sposobów na łagodzenie stanu zapalnego i redukcję związanych z nim objawów. Dodanie takich składników do codziennej diety może znacząco poprawić samopoczucie i zdrowie.

IMBIR 

Imbir zawiera ponad 400 naturalnych związków, a niektóre z nich mają działanie przeciwzapalne między innymi gingerol, a także zingiberol. Hamują proces powstawania prostaglandyn oraz osłabiają działanie genów odpowiedzialnych za reakcję zapalną. Ponadto, dane składniki wykazują ochronne działanie na komórki tarczycy. Regularne spożywanie imbiru może pomóc w zmniejszeniu objawów chorób tarczycy, tj. nietolerancja zimna czy problemy z koncentracją. Co ciekawe, związki te uznano za skuteczniejsze w działaniu niż np. aspiryna. 

KURKUMA

Kolejną potężną przyprawą o działaniu przeciwzapalnym jest kurkuma. Zawiera ona bioaktywne substancje, głównie kurkuminoidy, które wykazują działanie przeciwnowotworowe, a także przeciwzapalne. Jednak, aby czerpać pełne korzyści z kurkumy, warto spożywać ją z dodatkiem tłuszczu oraz piperyny, której źródłem jest np. pieprz czarny. To połączenie potęguje jej właściwości i pozwala organizmowi w pełni wykorzystać jej dobroczynne działanie.  Kurkumina wykazuje  działanie  przeciw hiperlipidemiczne,  przeciwutleniające, a także hipoglikemiczne. Właściwości te są szczególnie  przydatne  w  leczeniu PCOS, bo zapobiegają dysfunkcji komórek jajnika. 

ROZMARYN

Rozmaryn jest powszechnie stosowany w kuchni, ale jego olejki eteryczne są również stosowane terapeutycznie ze względu na ich zdolność do zmniejszania stanu zapalnego. Przyprawa ta wpływa na poprawę pamięci i koncentracji, może być stosowana miejscowo w celu łagodzenia bólu, a także stymulowania wzrostu włosów. Badania pokazują, że ekstrakt z rozmarynu może nawet pomóc złagodzić zapalenie mózgu, a także poprawić zdrowie poznawcze dzięki związkom przeciwutleniającym.

OREGANO

W medycynie ludowej uznawana jest za cenną roślinę od ponad 2500 lat. Lista korzyści oregano jest długa i obejmuje jego zdolność do leczenia problemów z oddychaniem, łagodzenia niestrawności i zwalczania infekcji. Olejki eteryczne z oregano mają zdolność wspomagania przewlekłego stanu zapalnego, zapalenia stawów, miażdżycy, a także cukrzycy.

CYNAMON 

Cynamon wykazuje działanie przeciwzapalne, przeciwutleniające, a także przeciwcukrzycowe. Badania sugerują, że suplementacja 333 mg ekstraktu roślinnego cynamonu cejlońskiego trzy razy dziennie przez osiem tygodni prowadzi do istotnej poprawy wrażliwości komórek na insulinę. Ponadto produkt ten znany jest ze swoich właściwości leczniczych, które mogą wpływać na regulację cyklu menstruacyjnego, podnosi poziom progesteronu w fazie lutealnej, co ułatwia regulację cyklu menstruacyjnego. 

KARDAMON

Kardamon, nieco mniej używany, również zasługuje na uwagę ze względu na swoje właściwości stymulujące syntezę sirtuiny-1, białka odpowiadającego m.in. za działanie przeciwzapalne. Dodatek kardamonu do codziennej diety może być korzystny dla zdrowia, wspierając walkę z stanami zapalnymi w organizmie.

Inne popularne przyprawy o wykazanym działaniu przeciwzapalnym to m.in. ziele angielskie, majeranek, szałwia, tymianek, natka pietruszki, a także kolendra. 

Podsumowanie

Warto pamiętać, że efektywna walka ze stanem zapalnym wymaga także modyfikacji stylu życia, diety oraz ewentualnego włączenia farmakoterapii. Dieta przeciwzapalna, w której przyprawy odgrywają ważną rolę, może stanowić jedynie element tego kompleksowego podejścia. 

Bibliografia:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9654013/ 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5785894/ 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3288651/ 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5463368/ 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8794674/ 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6152729/ 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4749867/ 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6720683/ 

Image
Image

Autorka tekstu: mgr Klaudia Kubrak

dietetyk kliniczny, psychodietetyk

Pasjonatka zdrowego stylu życia. Propagatorka dobrej relacji z jedzeniem. Pragnie udowodnić, że dieta to nie szereg wyrzeczeń, a smaczna droga do lepszego samopoczucia.