Przedłużamy promocję! -15% na wszystkie pakiety z kodem BEAUTY 🌸
00
dni
:
04
godz.
:
23
min.
:
30
sek.
ZDROWIE | 02 grudnia 2021

Witaminy odpowiedzialne za wzrok

O tym, że niedożywienie, a więc także brak wszystkich niezbędnych składników odżywczych, może powodować problemy z widzeniem, wiadomo od wieków. Znamy witaminy odpowiedzialne za wzrok, jednak wiele mechanizmów ich działania nadal jest dla nas zagadką. Sprawdź, co warto wiedzieć o witaminach i produktach, które dobrze działają na nasze oczy!

Image

Witaminy a wzrok – jakie są konsekwencje ich niedoboru?

Witaminy odpowiedzialne za wzrok – jest ich cała masa, jednak największy wpływ wydaje się mieć witamina A. Jej niedobór powoduje tzw. kurzą ślepotę, czyli problem z adaptacją oka do widzenia w ciemności. Osoby dotknięte kurzą ślepotą mają upośledzoną zdolność do odtwarzania jednego z barwników wzrokowych pręcików – rodopsyny. Na szczęście, poważna awitaminoza A występuje bardzo rzadko, zwykle w przypadkach skrajnego niedożywienia, np. u chorych na anoreksję.

Z kolei niedobór witaminy B12 wpływa negatywnie na nerw wzrokowy. Oznacza to, że objawy mogą być bardzo zróżnicowane – od niewyraźnego czy podwójnego widzenia po nadwrażliwość na światło. W przeciwieństwie do kurzej ślepoty, uszkodzenia nerwu spowodowane niedoborem mogą być trwałe.

Jakie produkty wybierać, jeśli chcemy mieć zdrowe oczy?

Dobrym źródłem witaminy A są marchewki, pełne beta-karotenu. Witamina A znajduje się też w serze, żółtkach jaj czy brokułachWątroby zwierzęce zawierają jej bardzo dużo – dawka jest tak wysoka, że kobietom w ciąży odradza się ich spożywanie, ponieważ przedawkowanie tej witaminy ma negatywny wpływ na rozwój płodu.

Za nasz wzrok odpowiedzialna jest również witamina C. Pozwala ona spowolnić rozwój zaćmy. Wraz z wiekiem postępuje zmętnienie soczewki, do tego stopnia, że nawet kilkadziesiąt procent osób po 85 roku życia ma zaćmę, aczkolwiek nie każdy rozwinie ją w tym samym tempie. Witamina C spowalnia proces mętnienia soczewki, co przekłada się na więcej lat wolnych od zaćmy.

Kwasy omega-3 i omega-6, znajdujące się w tłustych rybach morskich, a także orzechach i zielonych warzywach, przeciwdziałają stanom zapalnym oraz uszkodzeniom oka przez promienie słoneczne. Z suplementów roślinnych korzystny wydaje się miłorząb dwuklapowy (Gingko biloba). Ekstrakt z jego liści pozwala zachować ostrość widzenia.

Jakich produktów unikać?

Lista produktów szkodliwych dla oczu prawdopodobnie nie będzie specjalnie zaskakująca. Jest na niej jedzenie uznawane powszechnie za niezdrowe, takie jak fast foody, dania smażone w głębokim oleju, ciężkie dressingi ma bazie majonezu lub gotowe posiłki.

Nie wpływają one na oczy bezpośrednio – przynajmniej w większości przypadków – ale prowadzą do nadciśnienia, otyłości czy cukrzycy typu 2, a wszystkie te przypadłości wywierają niekorzystny wpływ na wzrok. Jeżeli chcesz mieć pewność, że w Twoim jadłospisie nie znajdą się posiłki, które mogą zaszkodzić organizmowi skorzystaj z oferty cateringu. Przygotowane przez specjalistów menu wyklucza niezdrowe dania i zmniejsza ryzyko występowania chorób.

Literatura:

  1. Brown, Natesha & Bron, Anthony & Harding, John & Dewar, Helen. (1998). Nutrition supplements and the eye. Eye (London, England). 12 ( Pt 1). 127-33. 10.1038/eye.1998.21.
  2. Liu, Yang & Kam, Reza & Sullivan, David. (2016). Influence of Omega 3 and 6 Fatty Acids on Human Meibomian Gland Epithelial Cells. Cornea. 35. 1. 10.1097/ICO.0000000000000874.
Image
Image

Autorka tekstu: mgr Klaudia Kubrak

dietetyk kliniczny, psychodietetyk

Pasjonatka zdrowego stylu życia. Propagatorka dobrej relacji z jedzeniem. Pragnie udowodnić, że dieta to nie szereg wyrzeczeń, a smaczna droga do lepszego samopoczucia.