-15% na dietę Fit Mama z kodem FITMAMA💖
00
dni
:
14
godz.
:
54
min.
:
1
sek.
KUCHNIA ŚWIATA | 17 marca 2023

Przygotuj skórę na wiosnę – co jeść, aby skóra odzyskała blask?

Skóra stanowi główną barierę ochronną organizmu, a jej stan odzwierciedla ogólny stan zdrowia. Każdy ma ulubiony krem lub zabieg do twarzy, ale nie można zaprzeczyć, że piękna skóra zaczyna się od odżywiania od wewnątrz. Starsze komórki skóry są stale złuszczane i zastępowane. Oznacza to, że stały dopływ składników odżywczych jest niezbędny do wspierania tej szybkiej przemiany. Jedz odpowiednio zbilansowane produkty, aby skóra była odżywiona. Zachowaj tym samym jej miękkość, elastyczność i brak skaz.

Image

Spożywaj codziennie minimum pięć porcji owoców i warzyw

Owoce i warzywa zawierają silne przeciwutleniacze, które pomagają chronić skórę przed uszkodzeniami komórkowymi powodowanymi przez wolne rodniki. Te wolne rodniki mogą być wyzwalane przez palenie papierosów, zanieczyszczenia i działanie światła słonecznego.

Jedz “tęczę” kolorowych owoców i warzyw. Staraj się spożywać co najmniej pięć porcji dziennie.

Sięgnij po produkty bogate w…

 

  • Witaminę C

 

Potrzebujemy witaminy C, aby wspierać układ odpornościowy, mieć promienną skórę i pomagać w gojeniu się wyprysków. Najlepszym źródłem są czarne porzeczki, jagody, brokuły, guawa, kiwi, pomarańcze, papaja, truskawki i słodkie ziemniaki.

  • Witaminę E

 

Jednym z najskuteczniejszych przeciwutleniaczy hamujących starzenie się komórek jest witamina E. Bierze ona udział w tworzeniu cementu międzykomórkowego chroniącego naskórek, zmniejszając jego wrażliwość na działanie czynników zewnętrznych.

Dodatkowo witamina E wpływa na poprawę nawilżenia skóry przez podwyższenie jej zdolności do wiązania wody, przyczyniając się tym samym do poprawy jej elastycznej struktury. Pokrycie zapotrzebowania na witaminę E może się odbywać poprzez spożywanie orzechów, szpinaku, produktów pełnoziarnistych i oliwy z oliwek.

  • Zdrowe tłuszcze

 

Tłuszcze są ważną składową skóry, ponieważ pełnią funkcję bariery naskórkowej, wpływają na strukturę błony, utrzymują równowagę środowiska wewnętrznego i naprawiają uszkodzenia skóry. Kluczowymi składnikami lipidowymi w kontekście zdrowia skóry są wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6. Mają one istotną rolę jako ochronna bariera skóry, łagodzą stres oksydacyjny skóry spowodowany promieniowaniem UVB oraz stany zapalne oraz przyczyniają się do regeneracji skóry.

W codziennej diecie warto uwzględnić bogate źródła wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, takie jak tłuste ryby morskie (np. makrela, łosoś, halibut) oraz algi morskie, a także tłuszcze roślinne zawarte w siemieniu lnianym, orzechach, awokado i olejach roślinnych (lnianym, z czarnuszki, z wiesiołka). Istotnym warunkiem jest zachowanie odpowiedniego stosunku kwasów omega-6 do omega-3 (5:1). W dietach zachodnich stosunek ten wynosi 10:1, podczas gdy w populacjach niezurbanizowanych wynosi on 2:1.

Suplementuj witaminę D

Witamina D jest niezwykle ważnym składnikiem odżywczym, który odgrywa istotną rolę w funkcjonowaniu organizmu ludzkiego. Jest to rozpuszczalna w tłuszczach substancja, której głównym miejscem syntezy jest skóra. Pod wpływem promieniowania ultrafioletowego B (UVB) dochodzi do procesu produkcji witaminy D.

Pożywienie również może dostarczać nam tej substancji. Do źródeł witaminy D należą między innymi: olej z wątroby dorsza, łosoś, makrela, żółtka jaj i ser, a także produkty wzbogacone, takie jak napoje roślinne, sok pomarańczowy i płatki zbożowe.

Należy jednak pamiętać, że nadmierne narażenie na promieniowanie UVB podczas kąpieli słonecznych może prowadzić do fotostarzenia się skóry. Niemniej jednak, badania wykazują, że witamina D może łagodzić stany zapalne wywołane przez UVB oraz zmniejszać uszkodzenia DNA, co przyczynia się do ochrony skóry przed negatywnymi skutkami czynników środowiskowych.

W Polsce, największą ilość witaminy D w skórze syntetyzuje się w okresie wiosenno-letnim, czyli od maja do września. Jednakże, warto zadbać o regularne spożycie witaminy D z pożywieniem i o suplementację przez cały rok.

Podsumowanie

Istnieje silna zależność między dietą, a młodzieńczym wyglądem skóry. Dlatego ważne jest, aby odpowiednia dieta była uwzględniona w kontekście pielęgnacji skóry. Wiele osób ma niewłaściwy sposób odżywiania, a standardowa dieta przeciętnego konsumenta nie zapewnia organizmowi pełnej ilości składników odżywczych potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania.

Aby przywrócić skórze blask po zimie, ważne jest jej odżywienie zarówno z zewnątrz, jak i z wewnątrz. Zintegrowane podejście powinno łączyć przede wszystkim zbilansowaną dietę bogatą w antyoksydanty, ochronę przed promieniami słonecznymi, ograniczenie negatywnych czynników środowiskowych, miejscową pielęgnację oraz przyjmowanie doustnych składników lub suplementów diety. Im bardziej zróżnicowana dieta, tym więcej składników odżywczych, takich jak witaminy, składniki mineralne i pierwiastki śladowe, jest dostarczanych do organizmu.

Przygotuj skórę na wiosnę wraz z cateringiem Fit Kalorie.

Bibliografia:

  1. Winiarska-Mieczan A., Samolińska W. Kowalczuk-Vasilev E. Czynniki żywieniowe a stan skóry, włosów i paznokci. Fizjologia, dietoterapia, suplementy diety, bezpieczeństwo i skuteczność terapii, toksykologia. Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie, Lublin 2022.
  2. Janda K., Kasprzak M. Wolska J. Witamina C – budowa, właściwości, funkcje i występowanie. Pomeranian Journal of Life Sciences, 2015, 61: 419–425.
  3. Balić A., Vlašić D., Žužul K. Marinović B. i wsp. Omega-3 versus omega-6 polyunsaturated fatty acids in the prevention and treatment of inflammatory skin diseases. International Journal of Molecular Sciences, 2020, 21, 741.
  4. Wang X., Wu J. Modulating effect of fatty acids and sterols on skin aging. Journal of Functional Foods, 2019, 57, 135–140.
  5. Rusińska A., Płudowski P. Walczak M. i wsp. Zasady suplementacji i leczenia witaminą D – nowelizacja 2018 r. Postępy Neonatologii, 2018, 24, 1–24.
Image
Image

Autorka tekstu: mgr Klaudia Kubrak

dietetyk kliniczny, psychodietetyk

Pasjonatka zdrowego stylu życia. Propagatorka dobrej relacji z jedzeniem. Pragnie udowodnić, że dieta to nie szereg wyrzeczeń, a smaczna droga do lepszego samopoczucia.